5 vigtige spørgsmål du skal stille dig selv, når du er på en ny hjemmeside

royalty free internetInternettet er et stort fantastisk opslagsværk – du kan i løbet af få sekunder søge på hvad som helst og få et svar millisekunder efter.

Der er mange hjemmesider med særinteresser indenfor sundhed og sygdom, både af personlig og af kommerciel karakter. Medicinalfirmaer har af og til deres egen hjemmeside, der omhandler sygdomme der passer til lige netop deres produkt. Det gælder også indenfor natur lægemidler.

Når der er tale om en kommerciel hjemmeside – bør du være opmærksom på, om der bag informationerne ligger et ønske om, at du skal guides til at købe lige netop deres produkt. Samtidig kan der være linket reklamer til sundheds/sygdomsinformationerne, der kan påvirke dig bevidst eller ubevidst.

Det kan også være at hjemmesiden måske kun har det ønske, at skabe opmærksomhed på et symptom man har, men som man egentlig ikke tillagde sygdom og behandling.

De vigtige 5 spørgsmål du skal stille dig selv, når du er på en ny hjemmeside:

  1. Hvem er afsender? Er det en interesseorganisation, en sundhedsstyrelse eller underafdeling heraf, et universitet, en sundhedsorganisation, et hospital eller et firma måske et medicinalfirma. Måske kan du slet ikke finde en afsender? Hvis du slet ikke kan finde en tydelig afsender, så drop siden. Et højt søgeresultat i google behøver ikke at betyde at det er et validt site.
  2. Er der reklamer? Hvis der er reklamer, betyder det, at den der står bag hjemmesiden vil noget andet, end blot at informere. Og har behov for reklameindtægterne måske for lige at få Din interesse? De hjemmesider der indeholder neutral og valideret sundhedsinformationer har ikke reklamer på deres hjemmeside.
  3. Prøv om du kan finde navngivne sundhedsfaglige personer der står inde for kvaliteten af informationerne og overvej samtidig hvem der er målgruppe. Og tjek også lige datoen på sidste opdatering. Hvis der ikke er en tydelig forfatter til sundhedsoplysningerne eller dato, så kan du ikke være sikker på hverken relevans eller validitet.
  4. Hvordan synes du sproget er på hjemmesiden? Er det informativt neutralt eller sensationspræget? Husk altid at dobbelttjekke informationer / fakta. Er det næsten for godt til at være sandt, så er det nok usandt.
  5. Hvis du på nogen måde er i tvivl om de oplysninger du finder på nettet, så spørg os endelig! Vi vil gerne være din sparingspartner. Nogen gange kan det være svært at skelne holdninger/ meninger fra faktuel viden.

 Klik her hvis du gerne vil se de links som vi har udvalgt og kan stå inde for.

Ovenstående er inspireret af et indlæg af Praktiserende læge Imran Rashid, men funderet i et transcript fra MedlinePlus: www.nlm.nih.gov/medlineplus/webeval/webeval_transcript.html (U.S. National Library of Medicine)